Om vår BRF

Vår förening ligger centralt i Gustavsberg.

Föreningens fastighet består av fem byggnader. I det större lägenhetshuset (nr 8-10) finns bland annat källar- och vindsförråd samt tvättstuga. Runt samtliga hus finns trädgård med skötselområden.

Att bo på Skeviksgatan innebär att man har skolor, simhall, apotek, vårdcentral och all annan närservice inom gångavstånd. En fantastisk natur finns runt hörnet och det går snabbt att ta sig till centrala Stockholm med kollektivtrafik. I hamnområdet finns trevliga caféer, restauranger och Gustavsbergs konsthall. Här finns även outlets som är fyllda med glas och porslin samt den enda kvarvarande porslinsfabriken i landet, Gustavsbergs Porslinsfabrik. Här har man tillverkat hushållsporslin sedan 1826 och det gedigna hantverket finns kvar än idag.

• Fastigheten består av 25 stycken lägenheter, varav 23 stycken är bostadsrätter. Två lägenheter hyr föreningen ut som hyresrätter.
  • Fastigheten ligger längs Skeviksgatan (jämna nummer 2-12).
  • Fastigheten har en markarea av 8 709 kvm och den totala lägenhetsytan (boarea) är 1 402 kvm.
  • Vägunderhåll och dylikt sköts av Gustavsbergs Vägförening i vilken BRF Kvarteret Skeviksgatan är medlem
  • Föreningens fastighet har ett vattenburet värmesystem och är anslutet till fjärrvärme
  • Samtliga lägenheter är anslutna till DigitalTV via Tele2 (fd ComHem)
  • Via Tele2 kan man beställa ytterligare tjänster som fler TV-kanaler, bredband och telefoni
  • Fastighetens beteckning är Östra Ekedal 1:51

Historiska byggander i Gustavsberg

Här finns även en pdf som beskriver flera historika byggnader i Gustavsberg samt kort om etableringen av Höjdhagen.