Praktisk information

Förråd på vind/källare:

För närvarande så försöker föreningen tillhandahålla ett förråd till varje lägenhet. Dessa är registrerade hos föreningen och det är inte tillåtet att byta förråd mellan varandra utan styrelsens tillstånd. Vid eventuellt akut underhåll är det viktigt att föreningen vet vem som ska kontaktas om det krävs att föreningen behöver komma in i ett förråd. Vid försäljning ska alltid kontroll med föreningens styrelse göras när det gäller vilket förråd som är tillgängligt till respektive bostadsrätt. Du kan inte kräva tillgång till förråd baserat på uppgifter som inte tillhandahållits genom föreningens styrelse.

Lägenhetsnummer

Skatteverket kompletterar folkbokföringsregistret med lägenhetsregistrets nummer. Alla som bor i bostäder med lägenhetsnummer ska då uppge detta fyrsiffriga nummer (ska inte förväxlas med det nummer som är två- eller tresiffrigt på din avi ex. 073). De som har ett sådant fyrsiffrigt nummer är bostäder på adresser med fler än en (1) bostad.
Hos oss gäller det bostäder med adress:
Skeviksgatan 2B, 6B, 8, 10 och 1 B.
Numret finns på respektive lägenhetsdörr och i trapphusets tavla. Har det fallit bort - kontakta styrelsen.

Andrahandsuthyrning eller andrahandsupplåtelse

Måste alltid godkännas av styrelsen. I dagligt tal pratar vi om andrahandsuthyrning, men enligt lagtexten så talas det om andrahandsupplåtelse. Detta på grund av att det saknar betydelse om man tar betalt eller inte. Det spelar heller ingen roll vem som ska bo i lägenheten. Även om det är en mycket närstående person, till exempel ett barn eller en syster, så är det frågan om en andrahandsupplåtelse. Det är alltså alltid frågan om en andrahandsupplåtelse när en bostadsrättshavare låter någon annan bruka lägenheten. Vid en andrahandsupplåtelse krävs att föreningen har lämnat samtycke.

Hemförsäkring

Medlem i en bostadsrättsförening ska ha ett bostadsrättstillägg i sin hemförsäkring.

Nycklar

Våra nycklar är säkerhetsklassade och kan inte kopieras utan särskilt förfarande, du måste beställa nycklar via föreningen. Skicka ett mejl så löser vi det.

Värme

Värmen som körs ut till lägenheterna regleras av temperaturen utomhus. Har du ändå inte så varmt som du önskar kan du vidta vissa åtgärder som t.ex. att inte placera möbler framför element och/eller täta dina fönster. Det går ju också att koppla in annan värmekälla som ett oljefyllt element (finns i de flesta byggvaruhus), detta kopplar du in via eluttag.

Problem med skadedjur?

Ring Anticimex på telefon: 075-245 10 00 och anmäl ditt ärende. Vårt försäkringsbolag är Folksam och skadedjursförsäkring ingår utan självrisk. Se mer på Folksam Försäkringsbolag.